Stress


Hoe krijg ik mijn energie weer terug?

Stress, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Dan kan het een bedreiging zijn voor je fysieke en psychische gezondheid, levenskwaliteit en welzijn. Je gaat maar door, kunt moeilijk 'nee' zeggen, wilt geen hulp vragen, ...  Herken jij jouw stress-signalen? Ken je de oorzaken? En weet je wat je kunt doen om de stress te verminderen?

Een snelle en effectieve methode om stressklachten te verminderen is IEMT (Integral Eye Movement Therapie). Deze methode zet ik vaak in bij onder meer stressklachten. Door deze methode vermindert of verdwijnt je stress en ervaar je meer ontspanning, ruimte, rust en energie.

Probeer het eens, één sessie kan al heel veel doen! 


Stress-signalen

Stress-signalen hebben een belangrijke functie. Het zijn signalen dat je te veel hooi op je vork neemt. Het is belangrijk om deze signalen niet te negeren en er iets aan te doen. Doe je dit niet, dan kunnen de stressklachten zich opstapelen en resulteren in fysieke of psychische klachten of uiteindelijk een burnout.
Signalen van (werk)stress kunnen zijn:
  • Vermoeidheid, minder energiek voelen
  • Minder geconcentreerd
  • Verlies van gevoel voor humor
  • Slechter slapen
  • Piekeren
  • Sneller geïrriteerd

Oorzaken

Oorzaken van stress zijn divers en afhankelijk van de situatie. Wel is altijd een disbalans waarneembaar tussen je draagkracht en je draaglast (belasting). Of anders gezegd: de eisen, die je zelf of je omgeving stelt, zijn of lijken hoger dan je kunt waarmaken. Bij stress spelen allerlei emoties een rol, zoals bijvoorbeeld angst.
​Ook kunnen bepaalde karaktereigenschappen een verhoogd risico op stress opleveren. Bekend is dat hoog sensitieve, betrokken, perfectionistische doorzetters met een groot verantwoordelijkheidsgevoel (de zogenaamde HSP-ers) een groter risico op stressklachten hebben.
 

Wat kan ik voor je betekenen?

Ik kan je helpen om je weer ontspannen en energiek te voelen. De coaching kan bestaan uit verschillende onderdelen zoals: bewustwording, inzicht in draagkracht versus draaglast, ontspanning, grenzen stellen, moeten versus willen, assertiviteit, etc.
Hele goede ervaringen heb ik met het toepassen van IEMT (Integral Eye Movement Therapie). Deze coachingmethode zet ik vaak in bij stress. Het is een snelle en effectieve methode om toe te passen. Door deze methode vermindert of verdwijnt je stress en ervaar je meer ontspanning, ruimte, rust en energie. Wil je meer weten over IEMT klik dan op over IEMT-coaching.   


Meer informatie?

Heb je vragen of wil je meer weten wat ik voor je kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op voor meer informatie of een informatief gesprek.