Stress


Hoe krijg ik mijn energie weer terug?

Stress, iedereen heeft er wel eens mee te maken. Stress is ongezond als je te lang spanning voelt en je geen tijd kunt of wilt nemen voor ontspanning. Dan kan het een bedreiging zijn voor je fysieke en psychische gezondheid, levenskwaliteit en welzijn. Je gaat maar door, kunt moeilijk 'nee' zeggen, wilt geen hulp vragen, ...  Herken jij jouw stress-signalen? Ken je de oorzaken? En weet je wat je kunt doen om de stress te verminderen?​
Stress-signalen
Stress-signalen hebben een belangrijke functie. Het zijn signalen dat je te veel hooi op je vork neemt. Het is belangrijk om deze signalen niet te negeren en er iets aan te doen. Doe je dit niet, dan kunnen de stressklachten zich opstapelen en resulteren in fysieke of psychische klachten of uiteindelijk een burnout.
Signalen van (werk)stress kunnen zijn:

  • Vermoeidheid, minder energiek voelen
  • Minder geconcentreerd
  • Verlies van gevoel voor humor
  • Slechter slapen
  • Piekeren
  • Sneller geïrriteerd

Oorzaken
Oorzaken van stress zijn divers en afhankelijk van de situatie. Wel is altijd een disbalans waarneembaar tussen je draagkracht en je draaglast (belasting). Of anders gezegd: de eisen, die je zelf of je omgeving stelt, zijn of lijken hoger dan je kunt waarmaken. Bij stress spelen allerlei emoties een rol, zoals bijvoorbeeld angst.
​Ook kunnen bepaalde karaktereigenschappen een verhoogd risico op stress opleveren. Bekend is dat hoog sensitieve, betrokken, perfectionistische doorzetters met een groot verantwoordelijkheidsgevoel (de zogenaamde HSP-ers) een groter risico op stressklachten hebben.
 
Wat kan ik voor je betekenen?
Ik kan je helpen je meer inzicht te geven in de signalen, oorzaken en gevolgen van jouw stress. De coaching kan bestaan uit verschillende onderdelen zoals: bewustwording, inzicht in draagkracht versus draaglast, ontspanning, grenzen stellen, doelen stellen, moeten versus willen, assertiviteit, etc.

​De IEMT (Integral Eye Movement Therapie) coachingmethode zet ik vaak in,zeker bij stress. Het is een snelle en effectieve methode om toe te passen wanneer je last hebt van angsten of andere emoties en gevoelens die ongevraagd of in te heftige mate de kop opsteken. Door deze methode verminderen of verdwijnen je ongewenste emoties. Ook op identiteitsniveau kan met IEMT een grote ontwikkeling worden doorgemaakt. De methodiek leidt tot goede resultaten zonder dat je de inhoud van de ervaring uitgebreid hoeft te herbeleven.